Inhoud
ToggleInleiding
Wil je beter inzicht krijgen in hoe bezoekers afspraken boeken via Calendly? Door het opzetten van Calendly tracking kun je precies meten hoeveel bezoekers een afspraak inplannen. Akkoord, je kan dit ook binnen Calendly zelf bekijken, maar je ziet niet welke verschillende kanalen het meest effectief zijn. Daarnaast stel je deze boekingen het liefst in als conversie voor jouw verschillende advertentieplatformen.
In deze gids leer je stap voor stap hoe je GA4 & Google Ads Calendly tracking en Facebook Calendly tracking instelt via GTM.

1. Overzicht van Calendly tracking mogelijkheden
Betaalde versie Calendly
Met een betalend Calendly abonnement heb je binnen het platform ingebouwde integraties met Google Analytics & Facebook (Meta).
Naast de directe integratiemogelijkheid heb je ook de optie om gebruikers na een geboekte afspraak door te sturen naar een specifieke bedanktpagina.
Gratis versie Calendly
Gebruik je de gratis versie van Calendly? Dan ontbreken bovenstaande integraties. Jouw Calendly boekingspagina staat embedded op jouw website als Iframe waardoor Google Tag Manager standaard geen events kan waarnemen binnen dat stuk van de website. Je dient daarom de afspraken te meten door het toevoegen van een event listener op jouw boekingspagina.
2. Waarom Google Tag Manager gebruiken?
Je kan door middel van GTM alle nodige code in de website “injecteren” via 1 overzichtelijke container. Je kan de event listener eenvoudig toevoegen binnen GTM via een custom HTML tag. Daarnaast kan je de trigger voor de Calendly events hergebruiken voor de tag op de verschillende platformen waar je het event naartoe wenst te sturen (GA4, Google Ads en Facebook).
Een event listener is, zoals de naam suggereert, een stukje JavaScript die events op een bepaalde pagina uitluistert. Als het te meten event zich voordoet kan je de listener “iets” uitvoeren in de code. In deze toepassing zal de event listener een gebeurtenis pushen in de datalayer. Die datalayer gebeurtenis kan later dan gebruikt worden als trigger voor het instellen van de effectieve tags.
3. Calendly tracking via Google Tag Manager
We gaan er van uit dat er reeds Google Tag Manager geïnstalleerd staat op de website. Indien dit nog niet het geval zou zijn, bekijk dan eerst deze stappen voor je verder gaat.
Stap 1: Event listener toevoegen
Voeg onderstaande code toe via een Custom HTML-tag in Google Tag Manager. Deze tag moet geactiveerd worden op alle pagina’s waar Calendly is ingebed.
In onderstaande code worden volgende Calendly events getrackt: “date_and_time_selected” en “event_scheduled”. Calendly heeft nog andere microconversies, maar de 2 bovenstaande lijken mij voldoende. Je kan ze in feite opvatten als: stap 1 in het formulier voltooid en stap 2 van het formulier voltooid.
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer ||[];
window.addEventListener('message',function(e) {
if (event.data.event === "calendly.date_and_time_selected" || event.data.event === "calendly.event_scheduled") {
window.dataLayer.push({
'event' : 'calendly',
'calendly_event' : e.data.event.split('.')[1]
});
}
}
);
</script>
Stap 2: Maak een nieuwe datalayer variabele aan
Via de event listener zullen er gebeurtenissen in de datalayer gepusht worden op het moment dat er een calendly event plaatsvindt. De gebeurtenis zelf zal steeds ‘calendly’ noemen. Naast de gebeurtenis wordt er in de datalayer nog een tweede lijn gepusht die specifieert of het gaat om de date_and_time_selected of de event_scheduled gebeurtenis.
Maak eerst een nieuwe datalayer variabele aan voor de variabele “calendly_event”. Via deze variabele lezen uit om welk calednly event het gaat. Deze variabele zal ofwel date_and_time_selected of event_scheduled retourneren (aangezien dit de enige 2 zaken zijn die we uitluisteren via de listener).

Stap 3: Triggers configureren
Maak een nieuwe trigger van het type “aangepaste gebeurtenis” en specifieer, a.d.h.v de aangemaakte datalayer variabele welk calendly event dat je wenst te meten (event_scheduled of time_and_date_selected). Je zal dus 2 triggers moeten maken voor de 2 verschillende events.

Stap 4: Tags instellen voor GA4, Google Ads, etc
Maak nu voor elk platform dat je gebruikt (GA4, Google Ads, Facebook, etc) 2 tags aan voor de 2 calendly events en gebruik hiervoor de triggers die je hierboven configureerde. Test de tags in preview mode en publiceer daarna de wijzigingen in de container.
5. Google Ads Calendly tracking instellen

Optie 1: Tracking opzetten via een bedanktpagina
Als je een betalende versie hebt van Calendly, kan je een de bezoeker na het boeken van een afspraak doorsturen naar een bedanktpagina. Je kan op basis van de pageview trigger jouw Google Ads conversie laten afvuren in Google Tag Manager of de (hard coded) gtag toevoegen aan de bedanktpagina.
Er is voor Google Ads geen directe integratie mogelijk binnen Calendly om dit in te stellen. Dit is enkel mogelijk voor Google Analytics (GA4) en Facebook.
Optie 2: Event listener
Als je een gratis versie van calendly gebruikt zal je de hierboven beschreven methode moeten gebruiken via de event listener.
6. Facebook Calendly Tracking Instellen

Optie 1: Facebook Pixel koppelen aan Calendly
Je kan in de betalende versie van Calendly jouw pixel ID koppelen aan jouw Calendly account, waardoor de events automatisch worden doorgestuurd naar Facebook.
Optie 2: Tracking opzetten via een bedanktpagina
Dit is dezelfde methode als hierboven beschreven voor google ads. Dit kan enkel in de betalende versie.
- Voeg je Meta Pixel ID toe in de Calendly-instellingen.
- Calendly stuurt automatisch events naar Meta.
Optie 3: event listener
De event listener optie is uiteraard ook mogelijk voor Facebook events in te stellen.
7. Google Analytics Calendly Tracking

Optie 1: GA4 ID koppelen aan Calendly
Je kan in de betalende versie van Calendly jouw GA4 ID koppelen aan jouw Calendly account. Google Analytics ontvangt dan rechtsreeks de data via Calendly zelf.
Optie 2: Tracking opzetten via een bedanktpagina
Optie 3: event listener
De event listener optie is uiteraard ook mogelijk voor Google Analytics.
8. Hulp nodig?
Heb je nog extra hulp nodig of kom je er niet volledig uit? Neem dan even contact op via het formulier hieronder.